W sytuacji, kiedy dłużnik nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań i nie reaguje na telefony, wiadomości sms oraz maile przypominające o zapłacie, pozostaje poinformować go skutecznie o sankcjach, jakie mogą zostać wystosowane w stosunku do niego w przypadku dalszej zwłoki w płatnościach. Wezwanie do zapłaty jest już zdecydowanie bardziej restrykcyjnym rozwiązaniem, ale zazwyczaj skutecznym, ponieważ informuje naszego dłużnika o konsekwencjach prawnych i finansowych w przypadku konieczności skierowania sprawy na drogę prawną. Bardzo często jest to skuteczna forma odzyskania naszych należności na jej jeszcze stosunkowo wczesnym etapie. Ważny jest też nadawca takiego wezwania – dłużnik bardziej zainteresuje się pismem z Kancelarii Prawnej niż od swojego wierzyciela.
§ 1. | Jeżeli dłużnik opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego, wierzyciel może żądać odsetek za czas opóźnienia, chociażby nie poniósł żadnej szkody i chociażby opóźnienie było następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. |
§ 2. | Jeżeli stopa odsetek za opóźnienie nie była z góry oznaczona, należą się odsetki ustawowe. Jednakże gdy wierzytelność jest oprocentowana według stopy wyższej niż stopa ustawowa, wierzyciel może żądać odsetek za opóźnienie według tej wyższej stopy. |
§ 3. | W razie zwłoki dłużnika wierzyciel może nadto żądać naprawienia szkody na zasadach ogólnych. |
- datę i miejsce sporządzenia pisma
- określenie wierzyciela i dłużnika
- tytuł : „Wezwanie do zapłaty”
- kwotę zaległości, numer faktury VAT bądź umowy, z której wynika należność, datą wymagalności świadczenia pieniężnego oraz wysokością odsetek, naliczonych z tytułu opóźnienia
- nr konta do spłaty należności, termin płatności zaległej kwoty oraz sposób zapłaty (przelew bankowy, gotówka)
- informacje o konsekwencjach, jakie podejmie wierzyciel w przypadku nie ustosunkowania się do żądania
- podstawę prawną
- pieczątkę, stanowisko, dane kontaktowe osoby sporządzającej pismo wraz z podpisem.